TWINTIG JAAR VAN ASSENDELFT & PARTNERS
Twintig jaar! Twintig jaar geleden op 17 augustus 1997 precies startte ik mijn adviesbureau voor Leisure & Cultuur Van Assendelft & Partners. Als ik het in de administratie nakijk, inmiddels zo’n tweehonderd vijftig opdrachten geleden.
Bijna altijd in de Vrijetijdssector en altijd geconcentreerd op organisatie van grote leisure projecten, haalbaarheid van nieuwe plannen voor attracties, toeristisch beleid, marketing voor attracties of entertainment en conceptontwikkeling.
Van het Limburg Paviljoen op de Floriade Haarlemmermeer en een internationaal marketingplan voor een nieuw attractiepark en resort in Tunesië tot aan de organisatie van het grootste fietscongres ter wereld.
Van planontwikkeling voor een nieuw groot project in de Haarlemmermeer tot de toeristische herpositionering van een regio. Van investeringsbrochures tot coaching. Van analyse van museumbezoekers tot de marktverkenning voor nieuwe attracties of weer een Floriade. Van presentaties op diverse congressen tot dagvoorzitterschappen en interim management.
Inmiddels staat het bureau goed bekend bij tal van lokale en regionale overheden, organisaties en bedrijven en zitten we in de databestanden van radio- en televisieprogramma’s als er ergens een nieuwe ontwikkeling is en er deskundig commentaar gegeven moet worden.
Twintig jaar! Soms zes projecten tegelijk, soms ‘even niets’. Vroeger met 4 mensen vast in dienst en sinds 2008 heerlijk solo met inschakeling van de beste mensen die in de markt beschikbaar zijn. Steeds zoeken naar innovaties en trends, proberen de opdrachtgevers zo goed mogelijk te informeren over nieuwe ontwikkelingen en zien waar de markt naartoe gaat.
Tal van heel goede medewerkers zijn gekomen en weer verder gegaan. Talentvolle stagiairs en stagiaires zitten inmiddels op toonaangevende posities in de sector. Fantastisch om te zien hoe het bureau heeft kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van toppers.
Twintig jaar en nooit een dag het gevoel gehad ‘naar mijn werk’ te moeten gaan. Altijd een nieuwe dag met nieuwe mogelijkheden en kansen. Nieuwe uitdagende projecten die binnen komen of kennis nemen van de laatste innovaties in de business.
Steeds heel actief gebleven binnen de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA), de wereld overkoepelende organisatie van attractieparken. Tal van functies in committees, waanzinnig leerzaam en leuk. Vrienden en collega’s over de hele wereld. Trots om als voorzitter van de marketing committee het initiatief te hebben kunnen nemen om ‘Give Kids the World’ naar de IAAPA te brengen als charity project. Give Kids the World, een organisatie die wereldwijd gezinnen waarbinnen een kind met een levensbedreigende ziekte is, naar Orlando haalt om vrij van alle zorgen een week volledig verzorgd te genieten van Disney World en andere parken. Over de hele wereld leven attractieparken van de opbrengst van bestedingen door gezinnen met kinderen en hiermee konden we iets ‘terug doen’.
In twintig jaar een wereldwijd netwerk opgebouwd dat in de sector bijna ongekend is. Het wereldje van beslissers in de attractieparken sector is niet zo heel groot en iedereen kent iedereen. Een geweldig voordeel want na twintig jaar ken je ook bijna iedereen en iedereen kent jou. En je bent zo goed als je volgende project want wat je in het verleden gedaan hebt telt natuurlijk niet meer. Dat betekent ook dat de creativiteit moet blijven stromen en het zakelijke inzicht om die creativiteit om te zetten in een haalbaar businessmodel optimaal moet blijven functioneren.
Twintig jaar heb ik de motto’s van ons bureau kunnen vasthouden: ‘Story first, business second, product third’ . Eerst zorgen dat je een goed verhaal te vertellen hebt, vervolgens kijken hoe je er centjes aan kunt verdienen en dan in de derde plaats pas het product erbij zoeken dat het best aan jouw doelstellingen beantwoordt. Het leuke is dat die storytelling door iedereen de laatste jaren op nummer 1 gezet wordt.
‘People like to collect memories rather than things’ blijft ook mijn lijfspreuk. Zorg ervoor dat het verhaal dat je aan je bezoekers vertelt, als mooie herinnering blijft voortleven, want herinneringen zijn waardevoller dan spullen!
Twintig jaar! Leuk om terug te kijken. Leuk om te genieten van het respect dat de bedrijfstak voor ons heeft.
Maar nog veel leuker om voorpret te hebben van de komende vijf jaar met alle nieuwe inhoudelijke, organisatorische en technische mogelijkheden die zich gaan voordoen in tal van nieuwe projecten.
Op naar de vijfentwintig jaar!
Reinoud van Assendelft de Coningh.
Twitter: @RvanAssendelft
Web: www.vanassendelftpartners.nl
Social media